sunnuntai 1. heinäkuuta 2012

Muistoja matkalta: Nerja, Espanja

Kesäkuussa teimme viikon lomamatkan Espanjan Nerjaan samalla hyväksi havaitulla kokoonpanolla, kuin tehtiin viime kesän Italian matka: minä, lapset ja kummitäti. Asuintapakin oli jälleen huoneistohotelli, ja pieni Andalucia-niminen huoneistohotelli oli siisti ja mukava. Olimme kyllä alunperin aikoneet lähteä jälleen Riminin rannikolle, kuitenkin Riccionen asemasta Cattolicaan, mutta muuttuneet lentoaikataulut muuttivat myös suunnitelmamme. Me emme halunneet lähteä aamukuuden lennolla yhtään mihinkään. Nerjaan lähdettiin iltapäivälennolla ja perillä oltiin iltamyöhällä, ja paluulento tapahtuikin sitten viikon päästä yöllä, mutta jotenkin tämä oli parempi vaihtoehto.

Tänä vuonna osasi pakata järkevämmin kuin vuosi sitten, ei ollut niin paljon turhaa mukana. Hakille otettiin mukaan potkulauta, mikä osoittautui reissussa oivaksi peliksi. Pampulalle tulivat mukaan luonnollisesti matkarattaat, ja koska Pampula on osoittautunut karkailijaksi, hänellä oli rattaattomia tilanteita varten talutusreppu. Se oli hyvä. Aurinko paistoi koko viikon, joten ne lasten sadetakit olivat aivan turhaan mukana, mutta aurinkorasvoille oli käyttöä! Lentokoneesta tuli myös ostettua aurinkorasvapuikko, joka oli erinomainen esimerkiksi nenän ja korvanlehtien suojaamiseen.

Viime kesän reissuun verrattuna olimme myös maltillisempia sen suhteen, mitä viikossa täytyy ehtiä.. Nyt vietimme oikeasti aikaa myös rannalla emmekä vain kolunneet nähtävyyksiä. Hakki nautti aalloissa juoksemisesta ja Pampula leikki hiekalla, joskin yritti myös karkailla. Vesi oli raikasta, mutta ei kuitenkaan kylmää. Nerjassa oli usein vilvoittava tuuli, ja isot, kuohuvat aallot olivat upeata katseltavaa. Pampula pelkäsi aluksi vettä, joka vyöryi yhtäkkiä nilkoille, mutta tykästyi veteen loman loppupäivinä. Kahden viikon loman päätteeksi vedessä peuhaajia olisi varmasti ollut kaksi..!

Mutta teimme me muutakin kuin nautimme merestä. Kävimme esimerkiksi kirpputorilla, josta löytyi Pampulalle kokoa 23 olevat flamenco-kengät, vapaaehtoisvoimin ylläpidettävässä aasien hoitokodissa, Frigilianan vuoristokylässä, Nerjan kuuluisissa tippukiviluolissa, leikkipuistossa ja flamencoesitykessä. Aasien hoitokodista jäi hyvä mieli, ja kahdella eurolla sai ämpärillisen rouskuteltavaa, jonka sai itse antaa asukkaille. Me "ostettiin" kolme ämpärillistä, niin hauskaa ruokkiminen oli. Pampulakin osasi syöttää ahnetta possua!

Flamenco-esitykseen lähtö epäilytti hieman, sillä se oli illalla. Ja kesti yli yhteentoista. Hakki saatiin tuona päivänä poikkeuksellisesti nukkumaan päiväunet. Flamenco-ravintola ei sijainnut kovin kaukana hotellistamme, mutta Hakilla oli mukana potkulauta, jolla kotimatka taittui hyvin väsyneenäkin. Pampulalle tuli ravintolassa väsy jo ennen esitystä, ja sehän ei  hetkellisesti tiedä hyvää. Hän alkoi mekastaa ja kirkua, ja jouduin syömään herkullisen aterian Pampula sylissä. Mutta kun itse flamenco alkoi, kiinnostui Pampulakin. Hän seurasi ensimmäisen osan kolmiosaisesta esityksestä, ja pyrki jopa taputtamaan mukana. Sitten tuli nukkumatti, ja Pampula nukkui autuaana ravintolassa rattaissaan, ja heräsi seuraavan kerran aamulla, jonne hänet oli mukavasti kärrytelty. Eli loppujen lopuksi flamenco-iltamme sujui hyvin! Se oli hienoa katseltavaa, tykkäsin paljon. Se oli todellakin vaivansa väärti.

Rannoilta tuli kerättyä Hakin kanssa kiviä ja simpukan kuorien palasia. Eilen Pampula leikki niillä pitkään. Tuli vähän kaihoisa olo! Täällä on taas niin kylmää ja kaikki arjen hankaluudet päällä. Lomalla ainakin osa unohtuu, vaikka kyllä minä jossain vaiheessa totesin huonosti käyttäytyville lapsille, että teidän kanssanne en lähde enää koskaan mihinkään. Mutta onneksi huonoa käytöstä ei ollut kovinkaan paljon, väsyyhän jokainen välillä.

Ja syötiin me hyvin. Lasten ruokailu nyt oli vähän sitä sun tätä, mutta itselle löytyi aina ihan mielekästä syötävää. Hakki halusi toistuvasti hampurilaista ja ranskalaisia.. Olen italiaisen ruoan ystävä, joten alunperin ruokapuolikin mietitytti matkakohteen valinnassa, mutta kyllä Espanjassa pysyi kylläisenä..! Kaiken kaikkiaan Espanja yllätti positiivisesti, ja voisin mennä sinne uudestaan. Nerja oli itsessään ihana, pienehkö ja rauhallinen paikka, erinomainen pienten lasten kanssa matkustaville.

Malagan lentokentällä kotiinlähtöiltana Pampula kokeili Hello Kitty -autoa. Espanjan päässä oli rattaiden suhteen mukava käytäntö - niitä ei tarvinnut ähertää mihinkään pussiin vaan rattailla pystyi ajamaan lentokoneelle saakka! Siellä henkilökunta vei rattaan samaan lämpimään ruumaan, missä ovat myös lentohenkilökunnan tavarat. Ja siellä olivat sitten myös Pampulan rattaat ja Hakin potkulauta. Hyvin palvelivat kulkupelit ja matka oli kaiken kaikkiaan onnistunut. Tämä taisi sitten ollakin Pampulan viimeinen matka "infanttina".  Saas nähdä, mitä seuraavalla kerralla..!

Kirjatorni

Tittamari Marttinen, Hyvää yötä, muumipeikko!
Iltasatukirjaksi otimme mukaan matkalle Tittamari Marttisen Hyvää yötä, muumipeikko! Kirja on fyysisiltä ominaisuuksiltaan erinomainen matkakirjaksi, sillä se on aika ohut ja pienikokoinen. Mahtui Hakin omaan reppuun! Kuitenkin kirjassa on monta tarinaa, jotka pituudeltaan soveltuvat hyvin matkalaisen iltasaduiksi. Oli jotenkin hauska, miten monet iltasaduista ennakoivat meillä seuraavan päivän ohjelmaa: Iloiset uimarit - seuraavana päivänä rannalle. Muumipeikko lemmikkivahtina - seuraavana päivänä aasien hoitokotiin. Maailman paras luola - seuraavana päivänä tippukiviluolille. Tarinat ovat myös sellaisia hyvän mielen tarinoita, joiden avulla on hyvä rauhoittua.

Aino Havukainen ja Sami Toivonen, Tatun ja Patun oudot aakkoset
Hakki on nyt kiinnostunut kirjaimista, ja silloin tarvitaan luonnollisesti aapisia! Ehdottomasti suosituin aapisemme on Tatun ja Patun oudot aakkoset. Kirjassa on jokaiseen kirjaimeen liittyviä kysymyksiä, ja meillä vakioleikiksi on muodostunut joka kirjaimen kohdalla toistuva Tatun virheellinen väite, jonka Patu korjaa, esimerkiksi: "L niin kuin pipo." - "Ei kun lentoemäntä!" Kirjassa on paljon yksityiskohtia, joita Hakki jaksaa tutkia. Ja ehkä niitä kirjaimiakin jää siinä ohessa mieleen! Olemme lukeet kirjaa ihan iltasatunakin, emme tosin kaikkia aakkosia kerralla.