torstai 16. syyskuuta 2010

Keskusteluja


Vaaleanpunaisesta

- Minä en aio hössöttää vaaleanpunaisten vaatteiden kanssa, en nimittäin mitenkään erityisesti pidä siitä väristä, totesin monille ennen Pampulan syntymää. No, en itse pukeudu kovinkaan usein mihinkään vaaleanpunaiseen, mutta Pampulan kohdalla menin melkoisen sekaisin... Toki suuri osa vaaleanpunaisista vaatteista on lahjoja, mutta että ne ovat I H A N I A ! Nyt olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä, että jokainen pieni tyttö ja äitinsä tarvitsevat pienen vaaleanpunaisen hössötysajan..! Toki meiltä löytyy liilaa, vihreää ja runsaasti Hakilta perittyjä, mm. sinisiä vaatteita, mutta kyllä minä nyt nautin tästä vaaleanpunaisesta ajanjaksosta!

Hakki ja isänsä saunovat

- Saanko minäkin tulla saunaan? kysyy Hakki.
- Toki, vastaa isänsä.
- Minä, minä..., Hakki haluaa heittää löylyä.
2 sekuntia myöhemmin
- Minä lähden pois.
- Selvä, mene varovasti, isi tulee kohta kanssasi suihkuun.
2 sekuntia myöhemmin
- Minä haluan tulla sinne, toteaa Hakki.
- Selvä, tule vain, kutsuu isä.
- Minä otan kauhan, sanoo Hakki ja haluaa heittää löylyä.
2 sekuntia myöhemmin
- Minä haluan mennä pois.
- Tuliko sinulle kuuma, mene vain varovasti. Isi tulee kohta.
2 sekuntia myöhemmin
-
Minä haluan tulla sinne.
- Tule vain, mutta sitten sinun täytyy pysyä täällä. Lämpö karkaa, kun ovea koko ajan auotaan.
- Joo, myöntelee Hakki.
2 sekuntia myöhemmin, pienimuotoisen löylynheiton jälkeen
-
Minä haluan mennä pois.
- Mene vain, mutta älä nyt sitten tule takaisin vaan odota isää. Isä tulee ihan kohta ja käydään sitten suihkussa. Saunassa ei saa ovea aukoa koko ajan.
*2 sekuntia myöhemmin
- Saanko minä tulla sinne? kuuluu lasioven takaa.
- Et saa!
Ovi aukeaa.
- Minä tulen sinne!
- Niinpä näköjään.
2 sekuntia myöhemmin
-
Minä haluan mennä pois.
- Selvä, mutta ÄLÄ NYT SITTEN TULE HETI TAKAISIN.
Ovi aukeaa.*
*---* toistui noin 30 kertaa. Omaa saunavuoroaan odottelelevaa äitiä nauratti..!

Saako tehdä näin?
Vanhempani olivat Kajaanista käymässä. Äitini osallistui hyvin paljon Pampulan viihdyttämiseen, kun taas ukki oli enemmän Hakin kanssa. Tämä vaikutti suuresti siihen, että Hakki ei erityisemmin halunnut kaveerata mummun kanssa, mutta ukki kelpasi kyllä! Kunnes... Hakki hyppi sohvalla, ja ukki kielsi Hakkia tekemästä moista. Illalla, kun olimme Hakin kanssa pesemässä hampaita, kysyttiin minulta hyvin pohdiskelevaan sävyyn:
- Äiti, saako ukkia purra?

Kirjallinen yöpöytä

Emily Giffin, Rakkauden pudotuspeli
Tämä kirja on jatko-osa jokin aika sitten lukemalleni ja ylistämälleni rakkausromaanille Rakkaus lainassa. Kirja ei ole niin puhdasverinen rakkausromaani kuin edeltävä tarina (kirjat pitää lukea järjestyksessä!) vaan tässä kaiken ulkoisilla avuilla saamaan tottunut nuori nainen kasvaa aikuiseksi, tasaveroiseksi kumppaniksi ja äidiksi. Mutta todella hyvä kirja tämäkin, suosittelen! Luonnollisesti äitiysosio tuntui hyvin läheiseltä.

Donna Leon, Haurasta lasia
Tässä Donna Leonin dekkarissa selvitellään ympäristörikoksia ja murhaa Venetsiassa historiallisten lasitehtaiden suojissa. Usein Donna Leonin kirjoissa on tietty kyyninen asenne: tekijä saadaan selville, mutta hän jää ilman rangaistusta. Tässäkin kirjassa tilanne vaikutti taas tältä, mutta ehkä sittenkin kävi toisin...

1 kommentti:

Hanna kirjoitti...

Ihan samat ajatukset mullakin oli vaaleanpunaisesta ennen Esikoisen syntymää... ja samanlaisten saunakokemusten takia pidättäydyn saunomasta jälkikasvun kanssa!